Rákoskeresztúri buszfolyosó

2009. április 20.

Rákoskeresztúr városközpontja és az Örs vezér tere közötti, mintegy tíz kilométeres szakaszon a meglevő úthálózat átalakításával jelentősen lerövidülhet az autóbuszjáratok menetideje. A Strukturális Alapból származó 840 millió forintos uniós segítség mellett a Fővárosi Önkormányzat 350 millió forintos önrészével megvalósuló autóbusz folyosót 2010 végén adják át.

Azzal, hogy az Európai Unió támogatásával, az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében kiemelt projektként elkezdődhet a buszkorridor megépítése, a közlekedési infrastruktúra egyik legkritikusabb területén sikerül megoldani a főváros problémáit. Hiszen miközben Rákosmente népessége a település vonzó kertvárosi övezetei és a kedvező ingatlanárai miatt rohamosan megnövekedett, a helyieket a főváros szívével összekötő közösségi közlekedés fejlesztése elmaradt az optimálistól.

A környék a zsúfolt belvárosi negyedekből zöldövezetbe költözők egyik fő célpontjává vált. Ez a folyamat viszonylag rövid idő alatt a belvárosba ingázók számának drasztikus megugrásához vezetett. A napi két csúcsforgalom alkalmával ezért a rákoskeresztúri városközpont és az Örs vezér tere között esetenként akár 8-10 kilométer hosszú kocsisor is feltorlódhat. A gyakori dugók nem egyszer elviselhetetlenül hosszúra nyújtják az itt közlekedő autóbuszok menetidejét. A külső városrészekből akár másfél órát is igénybe vehet a belváros elérése.

A három kerületet is érintő beruházás eredményeként az útvonalat használó 15 helyi és 3 helyközi autóbuszjárat a közúti dugóktól függetlenül, zavartalanul közlekedhet. Az 5 útszakaszt érintő átalakítással a jelenlegi harmadára fog csökkenni az autóbuszok menetideje csúcsidőben. A javuló körülmények miatt az utasok számának emelkedésére is számítanak a szakemberek.

A fejlesztés szakaszai:

  • A Fehér úton a meglévő útpálya szélesítésével mindkét irányban középen vezetett önálló autóbuszsáv létesül.
  • A Jászberényi úton, a Maglódi út és az Éles sarok között, a meglévő iparvágányok megszüntetésével, ill. átépítésével a közúttól és a villamos-pályától független új autóbuszpálya épül.
  • A Jászberényi úton a Tűzálló utcától a Maglódi út felé – az Orion megállótól induló meglévő autóbuszsávig – főként a meglévő útpályán a sávok átstrukturálásával, három csomópontnál helyi útszélesítésekkel autóbuszsáv létesül.
  • A Jászberényi úton a Maglódi út felé a felüljárótól egy többlet forgalmi sáv épül, valamint a Kozma utcai jelzőlámpás csomópont átépítésre kerül, ahol a csomóponttól elválasztott, önálló buszsáv átvezetés létesül.
  • A Pesti úton a beavatkozás – kisebb útpálya szélesítésekkel és forgalomtechnikai változtatásokkal – autóbuszsáv kijelölést jelenti három szakaszon építéssel vagy forgalomtechnikai jellegű beavatkozásokkal.

NFÜ