Megújuló légiforgalom-irányítás

2007. október 31.

A 8 millió eurós beruházást kedden Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter, Kende Gábor, a KIKSZ igazgatója és Kiss László, a HungaroControl vezérigazgatója közösen adták át. Magyarország egyik legdinamikusabban növekvő ágazata a légi közlekedés és ehhez kapcsolódóan a turizmus. Ezeket az ágazatokat is szolgálja a hazai légiforgalom-irányítási rendszer korszerűsítése.

A tárcavezető emlékeztetett rá, hogy a polgári légiforgalom-irányítást gyorsabbá és biztonságosabbá tevő radarrendszer korszerűsítését 50-50 százalékban a magyar, illetve az európai adófizetők finanszírozták. Csaknem 20 millió eurót ugyanis az Európai Unió Kohéziós Alapjából fordítottak a beruházásra. Manapság kevés szó esik a kohéziós alapról, amely ugyan nem látványos, de alapvető infrastrukturális fejlesztéseket finanszíroz.

A miniszter utalt arra, hogy az Új Magyarország Fejlesztési Tervben a kohéziós alapból 2.000 milliárd forint fordítható az elkövetkező években infrastrukturális beruházásokra. Egy folyamat közepén vagyunk, s az Új Magyarország Program eredményeként hazánk egy megújuló Európa részeként folyamatosan épül.

A püspökladányi radarállomásra utalva megjegyezte: a felújított berendezés feleannyi energiával működik, mint elődje, “de kétszer annyit lát”, több repülő útvonalát követi, s mindezt a környezetet kímélve, a fenntartható fejlődés jegyében.

A püspökladányi radarállomás korszerűsítésével befejeződött beruházás eredményeként a radarok, a légiforgalom-irányítási szoftverek és elektromos tartozékaik fejlesztése révén jelentősen megnövekedhet és még biztonságosabbá válik a magyarországi légiforgalom – mondta az átadáskor Kiss László, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat vezérigazgatója.

A radarrendszer-korszerűsítése elnevezésű teljes projekt öt elemből állt: a fejlesztések helyszíne a püspökladányi és a kőrishegyi radarállomás, valamint Budapesten a Ferihegyi repülőtér, illetve a repülésirányító központ. Ezek a projektelemek átfogják a teljes polgári légiforgalom-irányítás műszaki hátterének modernizálását.

Kende Gábor, a Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet (KIKSZ) igazgatója példaértékűnek nevezte a radarfelújítási projektet, amely megfogalmazása szerint iskolapéldája az uniós társfinanszírozott sikeres projekteknek. Megvalósulásával a magyar légiirányítás szervesebben kapcsolódhat az európai irányítótérbe – mutatott rá.

ÖTM