Légijárművek fedélzeti védelmi rendszerét fejlesztik

2019. január 23.
vadász repülők

A SPECIMPEX Kft. a Széchenyi 2020 program keretében 298,75 millió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatást nyert el.

A vállalkozás 543,18 millió forint összköltségű projektje során helikopterek és repülőgépek komplex védelmi rendszerének kifejlesztése történik.

A légi járművekre történő beépítésre tervezett új «Mirázs» fedélzeti védelmi rendszer rendeltetése a helikopterek és repülőgépek védelme lesz az infravörös rávezető fejjel ellátott irányított rakétákkal szemben. A «Mirázs» rendszer fő előnye az analóg rendszerekkel szemben az, hogy ez a rendszer képes lesz egy időben két spektrális tartományban – ultraibolya és infravörös – rögzíteni és elemezni a rakéták sugárzását, ami jelentősen megnöveli a felderítés megbízhatóságát. A jelenleg működő, rakétatámadást felderítő rendszerek többségében csak egy tartományt használnak: vagy az ultraibolyát, vagy az infravöröset. A megbízható rakéta indításjelző berendezések hiánya miatt komoly perspektíva rejlik annak kifejlesztésében.

A projekt keretében új műszaki, tudományos eredmény kidolgozásával létrejövő «Mirázs» rendszer feladata, hogy pásztázza a környező területet a légijármű alatt, idejében felderítse a rakétaindítást, jelezze a pilóta számára, hogy milyen irányból indították ezt a rakétát, és bekapcsolja az infracsapdákat kilövő rendszert annak érdekében, hogy a repülőgép vagy helikopter felé repülő rakétát ezekre az infracsapdákra vezesse rá. Ekkor a pilóta légelhárítás elleni – kitérő – manővert hajt végre. A rakéta felderítését követően automatikusan kilőtt infracsapdák az infravörös tartományban sugároznak, azonban az a sugárzás nem zavarásként, hanem „csaliként” működik a repülő rakéta számára, hogy a rávezető feje változtassa meg az elfogás tárgyát, átváltson az infracsapdára, és békén hagyja a repülőgépet, helikoptert.

A repülőeszközök igazán hatékony önvédelme csak a felderítés, észlelés csökkentésével érhető el, s a veszély nemcsak a katonai, hanem a kereskedelmi és utasszállító légijárművekre is ugyanúgy vonatkozik. A fejlesztés eredményeként létrehozandó rendszer számos multi-spektrális tartományban működő adót fog tartalmazni, amely mindegyikében a jelet egy speciális interferenciaszűrőn bontja fel és komplexen dolgozza fel, ennek megfelelően az eredmény is sokkal megbízhatóbb lesz.

A Széchenyi 2020 program keretében megjelent GINOP-2.1.2-8-1-4-16 számú, „Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása kombinált hiteltermék keretében” című pályázati kiíráson 298,75 millió forint vissza nem térítendő és 149,92 millió forint visszatérítendő támogatást elnyert fejlesztés 2018. május 1-jén indult és várhatóan 2020. április 30-án zárul.

OP