Határokon átnyúló elektronikus ügyintézés

2009. június 19.

A program részét képezi az EU versenyképességi és innovációs programjának, melynek célja az európai vállalkozások versenyképességének serkentése, és amely a 2007–2013-as időszakra több mint 3,6 milliárd eurós költségvetésből gazdálkodik.

Az Európai Bizottság társfinanszírozóként vesz részt egy Ausztriában, Franciaországban, Görögországban, Hollandiában, Lengyelországban, Németországban és Olaszországban zajló projektben, melynek célja, hogy segítse a közigazgatási szerveket az ágazatban nyújtott online szolgáltatások javításában. 2009 végére minden uniós tagállamban létrejönnek olyan kapcsolattartó pontok, ahol a vállalatok elektronikus úton valamennyi adminisztrációs teendőjüknek eleget tehetnek.

Így például egy belga szolgáltató számára lehetővé válik, hogy a Hollandiában megnyíló kávéházával kapcsolatos minden előírt formaságot online elvégezzen, de a kísérleti projekt céljai között az elektronikus eljárások minőségének további javítása is szerepel. A kísérleti projekt költségvetése hároméves távlatban több mint 14 millió euró, amelynek a fele az EU versenyképességi és innovációs programjából származik majd.

„A közigazgatási rendszerek közötti együttműködés támogatására és a vállalkozások más tagállamok piacára történő belépésének megkönnyítésére a legmegfelelőbb módszer a korszerű információs technológiákba való befektetés – mondta Viviane Reding információs társadalmi és médiaügyi biztos. – Az online ügyintézés lehetőségének biztosításával és a felesleges papírmunka felszámolásával az európai vállalkozások új piacokon jelenhetnek meg, ezáltal fokozódik az Európai Unióban zajló kereskedelem, a gazdasági növekedés és a foglalkoztatottság az egységes piacon belül.”

A szolgáltatások, melyek az unió GDP-jének 70%-át nyújtják, a növekedés és a munkalehetőségek legfőbb forrását jelentik Európában. Az elmúlt évek során kialakított új munkahelyek 95%-a ennek az ágazatnak volt köszönhető. Noha az áruk már szabadon áramlanak az EU-n belül, a szolgáltatások belső piaca még nem bontakozott ki teljes mértékben, ugyanis a mai napig jogi és adminisztratív nehézségek gátolják, hogy a szolgáltatók más országokban is megvessék a lábukat vagy határokon átnyúló kereskedelmet folytassanak.

Az Ausztria, Franciaország, Görögország, Hollandia, Lengyelország, Németország és Olaszország közreműködésével zajló, az Európai Bizottság által elindított kísérleti projekt keretében olyan új technikai megoldásokat fejlesztenek ki, amelyek javítani hivatottak a határokon átnyúló elektronikus közigazgatási szolgáltatások minőségét. 2009 végére minden uniós tagállamban létrejönnek olyan kapcsolattartó pontok, ahol a vállalatok minden rájuk vonatkozó eljárást és formaságot egy helyen el tudnak végezni. A kísérleti projekt ezen pontokra alapozva kíván átjárást biztosítani a különböző tagállamok gyakorlata között. A projekt bevált gyakorlatokra, nyílt specifikációkra és felhasználóbarát megoldásokra építve támogatja az elektronikus szolgáltatások használatát és közös követelményrendszer kialakítását, és meghatározza a tagállamok között végzett tranzakciók biztonsága érdekében alkalmazandó közös szabványokat.

Az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete