Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap

2007. január 1.

Az EMVA támogatásai a 2004-2006. között működő Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program (AVOP) fejlesztési projektjeit váltják.

Az FVM által készített és 2006. augusztusában nyilvánosságra hozott Új Magyarország Vidékfejlesztési Stratégiai Terv alapján az agrár-vidékfejlesztés nemzeti fejlesztési irányai (prioritásai) az alábbiak szerint kerültek meghatározásra:

  • A mezőgazdaság, az élelmiszer-feldolgozás és erdészeti szektor versenyképességének javítása, a strukturális feszültségek enyhítése, a termelési szerkezetváltás elősegítése;
  • A versenyképes agrárgazdaság humán feltételeinek megteremtése, különös tekintettel az innovációs készség a piacorientált szemlélet elterjedésére;
  • A fenntartható termelés és földhasználat garanciáinak erősítése;
  • A vidéki foglalkoztatási feszültségek csökkentése, a vidéki jövedelemszerzési lehetőségek bővítése, illetve a vidéki életminőség javítása, a szolgáltatásokhoz való hozzáférés javítása a vidéki települések lakosainak;
  • Helyi közösségek fejlesztése.

A nemzeti fejlesztési irányok figyelembe vételével az EMVA támogatásai az alábbi csoportokra (tengelyekre) oszthatók:

I. tengely: A mezőgazdaság, az élelmiszer-feldolgozás és erdészeti ágazat versenyképességének javítása. A tengely támogatásai elsősorban a termelési szerkezet átalakításának segítségével, minőségi termékek előállításának támogatásával, az innovációs tevékenység ösztönzésével, a szakképzés megerősítésével, illetve az infrastruktúra fejlesztésével célozzák a mezőgazdasági ágazat versenyképességének növelését.

II. tengely: A környezet és a vidék állapotának javítása. Ezen tengely keretében olyan intézkedések kerülnek meghirdetésre, amelyek különböző agrár-környezetgazdálkodási programok bevezetésén, a Natura 2000 hálózathoz kapcsolódó támogatásokon, illetve a mezőgazdasági területek erdősítésén keresztül biztosítják a mezőgazdasági földterületek, illetve a természeti erőforrások fenntartható felhasználását.

III. tengely: Az életminőség javítása a vidéki területeken és a diverzifikáció ösztönzése. Ez az intézkedéscsoport a vidéki jövedelemszerzési lehetőségek bővítését, illetve az épített és természetes vidéki környezet megőrzését és megújítását célozza azáltal, hogy támogatást nyújt a mezőgazdasági vállalkozásoknak tevékenységük diverzifikálására, mikro-vállalkozások létrehozására és fejlesztésére, a vidéki turizmus ösztönzésére, a vidéki örökség megőrzésére és korszerűsítésére, illetve vidéki gazdasági és lakossági szolgáltatások igénybevételére.

IV. tengely: LEADER. A LEADER program helyi fejlesztési stratégiák megvalósítását ösztönzi a belső erőforrások innovatív és hatékony helyi felhasználásán, az életminőség helyi sajátosságokon alapuló növelésén keresztül, széleskörű helyi partnerségre alapozva. A program keretében a vidéki települések Helyi Vidékfejlesztési Közösségekké szerveződnek, és öntevékenyen határozzák meg helyi vidékfejlesztési stratégiájuk alapjait.

Az EMVA forrásainak megoszlása a különböző tengelyek között előreláthatóan a következőképp fog alakulni:

Tengely
Forrásmegoszlás
I. tengely 47.0 %
II. tengely 32.0 %
III. tengely 11.5 %
IV. tengely 5.5 %
Technikai segítségnyújtás keret* 4.0 %

* = A technikai segítségnyújtás keret a program végrehajtását segíti elő a programban közreműködő szervezetek tevékenységének támogatásával, kommunikációs kampány finanszírozásával stb.

Az EMVA kapcsán a következőkre fontos felhívni a figyelmet:

  • Az EMVA – szemben elődjével, az Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Programot (AVOP) finanszírozó EMOGA Orientációs Részleggel – besorolása alapján nem számít Strukturális Alapnak, ezért az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program sem számít operatív programnak az NFT 2 keretében. Tartalmilag azonban számos helyen csatlakozik a többi operatív programhoz, illetve azokhoz hasonló fejlesztési célokat fogalmaz meg.
  • A vidékfejlesztési programot végrehajtó intézményrendszer is eltér a többi operatív programétól: az Irányító Hatóság a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, míg a Kifizető Ügynökség, azaz a kérelmekkel kapcsolatos végrehajtási feladatokat ellátó szerv a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal.
  • A SAPARD elő-csatlakozási alap, illetve a 2004-2006. között működő AVOP program végrehajtási tapasztalatai alapján a hatóságok az EMVA támogatásokkal kapcsolatos eljárásrendet a korábbiakhoz képest radikálisan egyszerűsíteni szándékoznak. A jogosultsági és támogatási feltételek meghatározásában elmozdulás történik a normativitás irányába, ami megkönnyíti a kérelmezők dolgát, csökkenti a szubjektivitást a kérelmek kiértékelésének folyamatában, növeli a források felhasználásának átláthatóságát. A pályázatok benyújtására előre megadott időszakok állnak majd rendelkezésre, így jobban tervezhetővé válik a dokumentumok feldolgozásához szükséges erőforrás.
  • Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Programot jóvá kell hagynia az Európai Unió illetékes szerveinek; az első kérelmek benyújtására előreláthatólag 2007. áprilisában kerülhet sor.

MVH