Elektronikus fizetés a hivatali ügyintézésnél

2009. június 5.
eupalyazatiportal.hu

Az ÚMFT 4 milliárd forintos támogatásával új informatikai rendszer jön létre, amely mind a vállalkozások, mind az állampolgárok számára megkönnyíti a hivatali ügyintézést. A fejlesztés révén várhatóan az év végétől internetbankon keresztül vagy bankkártyával is ki lehet fizetni a különböző eljárások díjait és illetékeit az okmányirodákban vagy az APEH-ügyfélszolgálatokon.

Az elektronikus fizetési lehetőségek – és különösen a vásárlásra is alkalmas bankkártyák –hazai elterjedésével párhuzamosan már több éve megfogalmazódott az az igény, hogy az Ügyfelek az állam felé felmerülő befizetési kötelezettségeiket elektronikus módon is teljesíthessék, így az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP) előkészítése során több tárca, számos intézmény fogalmazott meg elektronikus fizetéssel kapcsolatos projekt javaslatot. A programért felelős szervezetek azonban felismerték, hogy az egyes ügyintézési feladatokhoz kapcsolódó egyedi fizetési megoldások helyett célszerű a közigazgatás intézményei számára egységes központi szolgáltatást létrehozni. Ezért a Pénzügyminisztérium Informatikai Szolgáltató Központ (PMISZK) feladatul kapta a központi elektronikus fizetési szolgáltatás létrehozását.

A fejlesztés támogatási szerződését a VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Közhasznú Társaság, mint Közreműködő Szervezet és a PMISZK, mint Projektgazda 2008. július 21-én írta alá. A támogatás összege közel 4 milliárd Ft, a PMISZK által vezetett konzorcium tagjai: Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH), Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH), Miniszterelnöki Hivatal (MeH), Vám- és Pénzügyőrség (VP).

A rendszert a Magyar Államkincstár fogja működtetni, és a projektben részt vesz a Magyar Nemzeti Bank is.

A projekt eredményeképpen az Ügyfelek a közigazgatással szemben fennálló fizetési kötelezettségeiket az eddigi lehetőségek megtartása mellett elektronikus ügyintézés során bankkártya illetve internetbank, a személyes megjelenéssel járó ügyintézés során pedig bankkártya segítségével is teljesíthetik. Így az Ügyfelek a fizetéssel járó ügyek esetén is választhatják az elektronikus ügyintézést a személyes megjelenés helyett. A személyes megjelenéssel járó ügyintézésre fordítandó idő csökken, a befizetések pontossága pedig nő.

A központi elektronikus fizetési szolgáltatás három elven alapul:

  • Az ügyintézéshez és a fizetéshez az Ügyfél külön-külön történő azonosítása szükséges. Az ügyintézéshez szükséges azonosítási mód változatlan marad, a fizetéshez szükséges azonosítás az Ügyfél által választott fizetési megoldástól függ
  • A fizetés az ügyazonosító ismeretében történik, amelyet a jelenleg is működő rendszerek képeznek.
  • A fizetés visszavonhatatlan megindításáról elektronikus igazolás keletkezik, amely garanciát nyújt fizetés megtörténtére.

Az Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszer (EFER) a piacon jelenleg is elérhető elektronikus fizetési megoldásokra támaszkodik. A bankkártyás fizetés a megszokott módon zajlik, az internetes fizetés területén azonban a projekt fontos előrelépést kíván tenni. A fizetés alapvető adatait (összeg, célszámla, ügyazonosító) az EFER átadja az Ügyfél által kiválasztott internetbank rendszernek. Így az Ügyfél mentesül az átutalás adatainak bevitelétől, csak el kell indítania az átutalást, mely így pontos adatokkal teljesül. A projekt meghatározza és létrehozza az adatok átadására szolgáló felületet, az internetbank szolgáltatást nyújtó hitelintézetek pedig önkéntesen csatlakozhatnak ahhoz.

Az EFER lehetőséget biztosít az Ügyfelek számára az ügyintézéshez kötődő fizetési kötelezettség egy összegben, egy tranzakcióval történő megfizetésére abban az esetben is, ha a befizetés több számlát érintene (így például használt gépjármű behozatala esetén egy összegben fizethető a vám, az import áfa és a környezetvédelmi termékdíj). A felosztás technikai lebonyolítása a Magyar Államkincstárban vezetett, az intézményhez rendelt átvezetési számla segítségével történik.

Az EFER megvalósítása a támogatási szerződés aláírásával elindul. A teljes projekt fizikai megvalósításának határideje 2010. március 30. Az EFER létrehozására a PMISZK 2008. szeptember 23-án tárgyalásos közbeszerzési eljárást indított. Az eljárás nyertese a Getronics Magyarország Kft. lett.

Az elektronikus fizetés megvalósítása:

  • Lehetővé teszi az elektronikus ügyintézési rendszerek használatát akkor is, ha az elintézendő ügy fizetési kötelezettséggel jár.
  • Csökkenti az állampolgárok, gazdálkodó szervezetek az ügyintézéssel töltendő idejét, javítja a közigazgatási szolgáltatások színvonalát.
  • Az elektronikus fizetés államháztartást terhelő költségeit a vele felváltott fizetési mód (például a készpénz-átutalási megbízás) költségei alatt tartja.
  • Lehetővé teszi, hogy az egy ügyhöz tartozó, de különböző jogosultaknak történő (vagy több célszámlára irányuló) befizetések egy fizetési tranzakcióval történjenek, így csökkenti a tranzakciós költségeket.

NFÜ